Grupa „Sówki” to wesołe i ciekawe świata sześciolatki, które każdego dnia z radością odkrywają nowe rzeczy. Dzieci są aktywne, twórcze i chętne do działania. Z zapałem uczestniczą w różnorodnych zajęciach – ruchowych, muzycznych, plastycznych i konstrukcyjnych rozwijając swoje zainteresowania, sprawność fizyczną i wyobraźnię. „Sówki” chętnie uczą się literek i cyferek. Wspólne zajęcia dydaktyczne rozwijają ich logiczne myślenie, spostrzegawczość, pamięć oraz umiejętność koncentracji. Dzieci uczą się współpracy w grupie i chętnie wykonują czynności samoobsługowe, pomagają w porządkowaniu sali i troszczą się o wspólne otoczenie. Dzieci lubią też wspólne rozmowy, doświadczenie przyrodnicze i zabawy badawcze dzięki którym uczą się obserwować, analizować i wyciągać wnioski.
W pracy z dziećmi wykorzystywane są różnorodne metody aktywizujące dostosowane do ich wieku, możliwości i zainteresowań. Należą do nich:
- Metoda projektów edukacyjnych, która rozwija kreatywność i umiejętność współdziałania;
- Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne – wspierająca rozwój emocjonalny, społeczny i fizyczny;
- Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss – rozwijająca wrażliwość muzyczną, poczucie rytmu i ekspresję ruchową;
- Pedagogika zabawy KLANZA – kształtująca współdziałanie, integrację i pozytywne relacje w grupie;
- Elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz – wspierające rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych i przygotowujące do nauki pisania;
- Metody twórczego myślenia (burza mózgów, gry dydaktyczne) – rozwijające kreatywność i odwagę w wyrażaniu własnych pomysłów;
- Zabawy badawcze i eksperymenty przyrodnicze – pobudzające ciekawość poznawczą i zamiłowanie do odkrywania świata;
- Metody oparte na aktywności ruchowej – kształtujące sprawność motoryczną, koordynację oraz zdrowe nawyki.
Codzienne zajęcia urozmaicane są piosenkami, wierszami, zabawami tematycznymi, rytmicznymi i integracyjnymi. Nie brakuje również czasu na spontaniczną zabawę, która stanowi naturalny sposób uczenia się dziecka.
Celem pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie „Sówki” jest wszechstronny rozwój dziecka – emocjonalny, społeczny, intelektualny i fizyczny – w atmosferze akceptacji, zaufania i bezpieczeństwa. W szczególności dążymy do tego, aby dzieci:
- rozwijały ciekawość poznawczą i samodzielność w działaniu, potrafiły współpracować w grupie,
- przestrzegały zasad i norm społecznych,
- uczyły się odpowiedzialności, empatii i szacunku wobec innych,
- rozwijały umiejętność komunikowania się i wyrażania własnych emocji,
- zdobywały gotowość szkolną poprzez zabawy i działania edukacyjne,
- czuły się bezpieczne, akceptowane i doceniane.
W pracy z dziećmi ogromną rolę odgrywa ścisła współpraca z rodzicami, są oni regularnie informowani o postępach swoich pociech, uczestniczą w spotkaniach, warsztatach, uroczystościach i wspólnych przedsięwzięciach grupowych. Nie brakuje też zajęć na świeżym powietrzu – dzieci często uczestniczą w spacerach, wycieczkach i obserwacjach przyrodniczych, które uczą je wrażliwości na piękno natury oraz dbania o środowisko.
Nad bezpieczeństwem, rozwojem i dobrym samopoczuciem „Sówek” czuwa pani Ania, która każdego dnia z troską, uśmiechem i zaangażowaniem wspiera swoich podopiecznych w odkrywaniu świata. W grupie panuje ciepła, przyjazna atmosfera, sprzyjająca zabawie, nauce i budowaniu pierwszych przyjaźni. Dzieci z dumą podejmują coraz to nowe wyzwania, rozwijając kompetencje potrzebne na progu szkolnej przygody.
